Abrevieri auto

Abrevieri auto folosite de catre fiecare producator de tehnologie auto si autovehicule

1 din 4   


A-PILLAR – A-Pillar

Vehicule care au doi montanti A, una pe fiecare parte a parbrizului. Montantul sprijina de obicei acoperisul unui vehicul si se afla in fata soferului. In cazul modelelor decapotabile reprezinta, de asemenea, principala protectie in caz de rasturnare si se numara printre cele mai puternice parti ale masinii.


AAS – Adaptive Air Suspension

Creat de inginerii de la Audi, suspensia AAS este un sistem de suspensie pneumatica controlata electronic care controleaza continuu sistemul de amortizare al masinii. Initial aceasta caracteristica a fost patentata pe limuzina Audi A8. Acum este acum disponibil si pentru SUV-ul Audi Q7.
Fiecare dintre rotile vehiculului sunt controlate electronic de catre o unitate centrala de control, care preia datele sale de la senzorii de pe axe si senzorii de acceleratie de pe caroserie.

Efectuarea modificarilor necesare se fac in milisecunde, calculatorul controleaza forta de amortizare la fiecare roata in parte. Astfel se reduce la minimum miscarile caroseriei, atunci cand autovehiculul este franare, viraje sau chiar conducere off-road (in cazul lui Q7).

Un alt avantaj al sistemului AAS este caracteristica de auto-nivelare, ceea ce face ca inaltimea suspensiei vehiculului sa ramana constanta indiferent de greutatea pe care o transporta. De asemenea, suspensia AAS ii permite soferului sa influenteze in mod direct caracteristicile suspensiei, cum ar fi setarile de inaltime si de confort preferate in mod individual.


 ABC – Active Body Control

Sistemul de suspensie activa Active Body Control (ABC) a fost dezvoltat de catre Mercedes-Benz, intr-un efort de a combina manevrabilitatea cu confortul la rulare. Il gasim inca din toamna anului 1999 pe Mercedes-Benz CL500,CL600 incepand cu seria C 215. Cu ajutorul servomecanismelor hidraulice de inalta presiune, o multitudine de senzori si microprocesoare performante, ABC adaptează suspensia si setarile de amortizare la situatii diferite de conducere.

Servomecanismele hidraulice controlate de calculator sunt montate in traversele caroseriei, intre arcurile elicoidale si in diferite parti ale caroseriei. Sunt folosite pentru a dezvolta forte suplimentare, care actionează asupra suspensiei si pentru a controla amortizarea de miscare a caroseriei masinii pe orizontala. Conceput pentru a controla vibratiile caroseriei intr-o gama de frecventa de pana la 5 Hz. ABC este proiectat sa reduca la minim vibratiile caroseriei – tip de vibratii cauzate de obicei de suprafete de drum inegale, de franare si viraje.

Inginerii Mercedes-Benz au folosit amortizoare cu gaz de presiune pasiva si arcuri elicoidale, care pot fi reglate in timp real si in mod independent. Toate acestea unite pentru a oferi o calitate mai buna a calatoriei, indiferent de conditiile de drum. In ultima sa generatie pe modelele S, CL si SL-Klasse, ABC elimina practic senzatia de roll a caroseriei si de smucire la accelerare, franare sau in viraje. La fel ca majoritatea sistemelor de suspensie activa din zilele noastre, ABC are setari prestabilite diferite care pot fi alese de catre conducatorul auto cu ajutorul unui comutator.


ABD – Automatic Braking Differential

Sistemul automat de franare diferential (ABD) a fost dezvoltat in colaborare de catre Bosch si Porsche, in scopul de a contracara patinarea rotilor cu cea mai mica aderenta. In esenta, ABD este un diferential electronic de blocare care utilizeaza sistemul de franare si impulsurile trimise de senzorii sistemului ABS(Anti-lock Braking System) pentru a simula “blocarea” uneia dintre roti, in cazul unei acceleratii puternice sau in timpul unei manevre la viteza mare.

La majoritatea modelelor de autovehicule, ABD nu inlocuieste un diferential de blocare reala, ci este un sistem suplimentar. Acest sistem asigura o mai buna stabilitate directionala si  o tractiune mai mare pe suprafete in conditii ideale de drum, prin aplicarea sistemului de franare  la oricare dintre rotile care patineaza in gol in timpul accelerarii.


ABS – Antilock Braking System

Initial a fost dezvoltat pentru sistemele de franare ale aeronavelor. In prima jumatate a secolului al XX-lea, sistemul de franare antiblocare (ABS) este utilizat in principal pentru a imbunatati stabilitatea in timpul franarii. In unele cazuri, cu ajutorul acestui sistem distanta de franare se micsoreaza semnificativ. Sistemul apare in diverse forme mecanice, primul sistem modern de ABS electronic pe patru roti a fost co-dezvoltat de catre Mercedes-Benz si Bosch.

La autovehiculele fara ABS, franarea in regim de urgenta pur si simplu blocheaza rotile. Astfel masina nu mai este capabila sa urmeze directia dorita de sofer, in scopul evitarii unui obstacol. Sistemul ABS previne blocarea rotilor in timpul manevrelor de franare, cu ajutorul senzorilor care pot determina daca oricare dintre roti este incetinita mai mult decat celelalte. Imediat cu ajutorul unor supape controlate electronic, acestea pot limita presiunea livrata fiecarui cilindru de frana in functie de necesitati. Intregul sistem este controlat prin intermediul unui computer ECU (Electronic Control Unit).

Din moment ce sistemul ABS actioneaza in timpul unei manevre de franare, soferul se poate concentra asupra directiei masinii fara teama de a pierde controlul asupra directiei masinii. De asemenea, in timp ce franarea se face pe suprafete neregulate (anvelopele din stanga pe macadam iar celelalte pe asfalt), ABS poate mentine stabilitatea masinii sub control.


ACC – Adaptive Cruise Control

Cu ajutorul unui laser sau al unui senzor radar  Adaptive Cruise Control (ACC) recunoaste obstacolele din fata sa, calculeaza viteza lor si mentine distanta necesara prin actionarea automata a  sistemului de franare/motor.

ACC scaneaza zona din fata vehiculului cu ajutorul radarului si a senzorilor masurand distanta dintre vehicul si obstacol. Informatiile sunt transmise pentru a alerta soferul, concomitent cu taierea puterii motorului si actionarii sistemului de franare.

Unele sisteme ACC sunt setate sa opreasca vehiculul fara interventia soferului, in caz ca sistemul detecteaza un obstacol iminent in fata masinii.


ACC – Automatic Climate Control

Automatic Climate Control este o unitate de aer conditionat care poate seta automat temperatura dorita de sofer fara a fi influentat de temperatura exterioara sau de alti factori. Cele mai avansate sisteme de climatizare folosesc diferiti senzori si pot tine cont de temperatura din exterior, razele de soare, intensitate cat si chiar  unghiul in care asezi masina pentru a regla in mod automat temperatura solicitata de sofer.


1 din 4